Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de huidige, moderne maatschappij leven mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar samen. Niet alleen ouders, maar ook scholen proberen de kinderen voor te bereiden op een samenleving die steeds verandert. Of scholen nu openbaar zijn of confessioneel, het is van groot belang dat zij de kinderen behulpzaam zijn bij de vorming van hun eigen identiteit, zodat zij hun weg weten te vinden in deze pluriforme samenleving. Het handboek In Goede Handen biedt scholen een hulpmiddel bij het levensbeschouwelijk onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige en verantwoordelijke deelnemers aan onze complexe samenleving. Het boek bestaat uit negen hoofdstukken die telkens worden afgesloten met concrete en praktische tips. Het eerste hoofdstuk begint met een aantal verhalen van leerkrachten op een basisschool over hun ervaringen met het vak levensbeschouwing. In hoofdstuk twee komt de basisstructuur van levensbeschouwing aan de orde. In het derde hoofdstuk wordt het onderscheid tussen impliciete en expliciete levensbeschouwing duidelijk gemaakt en komt de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen aan bod. Hoofdstuk vier en vijf gaan in op de functie van rituelen, verhalen en symbolen. In het zesde hoofdstuk wordt uiteengezet wat levensbeschouwelijke stromingen zijn en wat het verschil is tussen religie en godsdienst. Hoofdstuk zeven behandelt de verschillende aspecten van communicatie en in hoofdstuk acht komt het thema identiteit ter sprake. Tenslotte wordt in het negende hoofdstuk de zelfreflectie van de leerkracht besproken.
levensbeschouwelijke opvoeding --- Didactics of social education --- communicatie --- identiteit --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Levensbeschouwelijk onderwijs --- Levensbeschouwing --- Godsdienstige opvoeding --- Basisonderwijs --- 200 --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Religieuze verhalen zijn juweeltjes van vertelkunst en kunnen je telkens weer raken. Toch komen ze niet vanzelfsprekend ter sprake op basisscholen. Veel leerkrachten lijken zich er ongemakkelijk mee te voelen. Dat dit zo is, heeft meerdere oorzaken. De verhalen worden door veel leerkrachten als moeilijk ervaren, ze zouden verzonnen zijn en niet waargebeurd, en kinderen niet kunnen uitnodigen om zich erin te herkennen. Het is de vraag hoe deze en andere belemmerende factoren een kans kunnen worden om het verhaal verder te laten gaan. In de klas, maar ook in de school. In deze bundel staan religieuze verhalen centraal en bijbelverhalen in het bijzonder. Nagegaan wordt hoe deze verhalen betekenisvol behandeld kunnen worden op katholieke basisscholen. Daarbij wordt een hermeneutisch perspectief ingenomen. Dit houdt in dat het ter sprake brengen van de verhalen in het perspectief staat van wat ze voor kinderen en leerkrachten kunnen betekenen. De volgende vragen zijn hierbij aan de orde: Hoe kunnen kinderen hun eigen vragen en ervaringen leren verbinden met religieuze verhalen? Op welke manier kan omgegaan worden met het fictionele karakter van de verhalen? Wat beogen verhalen uit de islamitische traditie ter sprake te brengen? Hoe kunnen kinderen uitgenodigd worden om zich in te leven in de verhalen? Wat kunnen de verhalen bewerken in de klas, en in de school? Hoe kunnen leerkrachten kinderen aan de hand van toneel en drama uitnodigen de verhalen tot leven te brengen? Wat kan een instrument voor sociaal-emotionele vorming als de axenroos bijdragen aan het leren begrijpen van de verhalen? De bundel is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel worden theo?retische reflecties opgenomen waarin een theoretisch fundament wordt gegeven van het behandelen van religieuze verhalen, namelijk vanuit een hermeneutisch perspectief. Het tweede deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die leerkrachten kunnen helpen om in de klas of in het team met religieuze verhalen aan de slag te gaan.
478.6 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- Vertellen --- Theologie --- Onderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- lager onderwijs
Choose an application
De oproep die vervat is in het kernthema van dit boek, namelijk Kinderen niet van God afhouden, schetst meteen de opzet, en tevens de persoonlijke, positieve ervaring van de schrijver met zijn eigen kinderen. Eenzijdig op prestatie gebaseerde oordelen over waarde, belang en zin van het menselijk bestaan veroorzaken de geestelijke luchtvervuiling die kinderen afhoudt van wat werkelijk telt: in alle omstandigheden en op iedere leeftijd bemind te worden, omdat ouders en volwassenen weten waar het in het leven werkelijk om gaat en dat aan hun kinderen dorrgeven. Het boek legt hiermee de vinger op de wonde van onze samenleving: het gebrek aan waarchtig geloof, aan voorstellingsvermogen, zingeving en zinvolle beelden. Want wij hebben allen God in ons, en die mogen we omwille van onszelf en onze kinderen niet vergeten. Albert Biesinger, geboren in 1948, is hoogleraar godsdienstpedagogiek en volwasseneducatie aan de Universiteit van Tübingen. Hij is getrouwd, vader van een gezin en permanent diaken.
Christian pastoral theology --- Christelijke ethiek --- Christendom --- Christianisme --- Enfants --- Ethique chrétienne --- Kinderen --- 268.21 --- Kinderen en geloof --- #gsdb11 --- #GBIB:IDGP --- handleiding --- Genootschap tot Voortplanting van het Geloof (1822-) --- C6 --- opvoeding --- kinderen --- godsbeeld --- gebed --- verbeelding (x) --- Godsdienstige opvoeding --- Catechese --- Geloofsleven: kinderen --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Pastoraal --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Educational sciences --- Bosco, John --- Levinas, Emmanuel --- #gsdbQ620.4 --- C6 --- ethiek --- 271.77*16 --- 37.017.93 --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- 271.77*16 Salesianen. Don Giovanni Bosco --- Salesianen. Don Giovanni Bosco --- opvoeding --- Opvoedingsstijlen --- Pedagogisch project --- Don Bosco, Giovanni --- Relatie ouder - kind --- Opvoedingsstijl --- Don Bosco --- Pastoraal --- Pedagogie --- Levinas
Choose an application
Als kind vraag je je van alles af. Over de wereld om je hen, over het leven op aarde, de dood, over God. Niet op àl je vragen krijg je een antwoord, maar vragen stellen helpt je wel op weg! De anwoorden zijn helder geformuleerd. Soms in de vorm van een brief, soms als dialoogje of gedicht. Ze reiken gedachten aan vanuit een christelijk, met name rooms-katholiek perspectief. Ze laten ruimte om zelf mee te denken. Een opfrisser voor jezelf. Een wegwijzer voor het kind. (Bron: www.kwintessens.nl)
Didactics of religion --- geloven --- religieuze opvoeding --- 041551.jpg --- Geloven --- Godsdienst --- God --- Rooms-katholieke Kerk --- Geloofsleer --- Geloofsleven --- Christendom --- Godsdienstige opvoeding --- Godsbeeld : kinderen --- Godsdienst : kinderen --- 235.0 --- christendom --- vragen van kinderen --- godsdienstige opvoeding --- godsbeeld --- Rooms-Katholieke Kerk --- Mythologie --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Dit boek neemt leerkrachten en aankomende leerkrachten mee in de theorie en praktijk van het Theologiseren met kinderen.In het eerste deel wordt de theorie achter Theologiseren met kinderen beknopt uitgelegd, de bijbehorende competenties benoemd en de nodige hulpmiddelen ? de theologische gereedschapskist ? beschreven. Deel II slaat een brug tussen theorie en praktijk. Dit deel bevat beschrijvingen en reflecties op praktijkervaringen van beginnende en ervaren leerkrachten. Op de bijgeleverde dvd zijn fragmenten van deze onderwijspraktijk te zien.Het boek sluit af met enkele verdiepende artikelen.Het boek en de dvd vormen samen een prachtige en instructieve combinatie van theorie en praktijk die leerkrachten stimuleert om zelf aan de slag te gaan. (Bron: Standaard Boekhandel)
Didactics of religion --- theologie --- Christian theology --- Religious studies --- Catechese ; basisonderwijs ; didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- godsdienst --- didactiek --- 244.5 --- Godsdienst en kinderen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Filosoferen met kinderen --- C6 --- kinderen --- 478.6 --- Godsdienst --- Lager onderwijs --- Godsbeelden --- Bijbelverhalen --- Kaïn en Abel --- Zacheüs --- Jona --- Job (Bijbelse figuur) --- Kerken --- Godsvoorstelling --- katholicisme --- basisonderwijs --- bijbelverhalen --- filosoferen met kinderen --- 268.21 --- #gsdb11 --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- katholicisme - catechese, catechismussen en godsdienstonderwijs --- Contains audiovisual material --- Christelijke godsdienst --- Christian religion --- Basisonderwijs --- Theologie --- Leraren basisonderwijs --- Godsdienstpedagogie --- Kinderen --- Onderwijspraktijk --- Leraar basisonderwijs --- Geloofsopvoeding --- Kind --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
De opgenomen verhalen en gedichten zijn speciaal voor dit boek door diverse auteurs geschreven en gebruikt in IKON-radiouitzendingen op de zondagmorgen. Ze zijn een goed voorbeeld van zeven aanbevolen manieren om een bijbelverhaal te vertellen. Deze worden uitgewerkt in een drietal inleidende hoofdstukken, gevolgd door een samenvattend hoofdstuk. Als rode draad dient het in de titel genoemde lied van de zevensprong, al lijkt dat er soms wat met de haren bijgesleept. Bij de eerste manier, het navertellen van het bijbelverhaal, worden twee voorbeelden geleverd, voor de leeftijdsgroep van 6+ en voor 10+. Voor de andere manieren wordt steeds een verhaal geleverd, verteld vanuit een terugblik, als een raamvertelling, een monoloog, poezie en een eigentijds verhaal, met als laatste het bekende spiegel-, of zoals de samenstellers het liever noemen, sleutelverhaal. Naast de voorbeelden in het boek zelf worden ook verschillende uit bestaande kinderbijbels genoemd. Daarmee wordt de bruikbaarheid van dit door diverse kunstenaars in zwart-wit geillustreerde boek in de godsdienstige opvoeding vergroot. Een zeer bruikbaar boek voor de godsdienstige opvoeding, waarbij de manier van het vertellen van bijbelverhalen in het middelpunt staat.
Didactics of religion --- Bible --- Bijbel --- Godsdienstige opvoeding --- Lager onderwijs --- Oude Testament --- Nieuwe Testament --- Bijbelverklaringen --- Basisonderwijs --- #gsdb11 --- 244.5 --- bijbelvertellen (ler) --- Bijbel en jeugd --- Catechese ; onderwijs --- Bijbelverhalen : vertellen --- 222.0 --- verhalen --- kinderverhalen --- religie --- geloof --- Geloofsopvoeding --- Bijbelverklaring
Choose an application
geloofsopvoeding --- Sociology of religion --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- 268.24 --- #gsdb5 --- C6 --- beleid --- katholiek onderwijs --- leraren --- Godsdienstige opvoeding --- Katholicisme --- 209 --- 450.7 --- Diversiteit --- Katholiek onderwijs --- Lerarenopleiding --- identiteit --- levensbeschouwing --- Godsdienst --- 450.410/0012 --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- 268.24 Schoolcatecheet. Godsdienstleraar --- Schoolcatecheet. Godsdienstleraar --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienst ; algemeen ; overige onderwerpen --- Opleiding en bijscholing --- Hoger onderwijs --- Identiteit --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Superhelden bestaan niet alleen in strips, vertelt meester Tom. Ze bestaan ook echt! Marilou en Roan gaan er meteen naar op zoek. Maar waar vind je zo'n superheld? Bij de groenteboer? Bij de bakker? In het fitnesscentrum? Marilou en Roan weten niet aan wie ze de mantel van een superheld kunnen geven. Tot ze ontdekken dat je superhelden niet zo ver moet gaan zoeken ...
genre-thema"">
Choose an application
Wolfje is een wolf zoals alle andere wolven. Hij heeft twee oren, vier poten en een wolvenstaart. Maar hij is ook anders dan alle wolven. Want hij is bang voor wolven!
genre-thema"">
Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|